Földalap Nyilvántartási, Rendezési és Helyszínelési Főosztály

Földalap Nyilvántartási, Rendezési és Helyszínelési Főosztály

FőoldalFőosztályok Földalap Nyilvántartási, Rendezési és Helyszínelési Főosztály

Földalap Nyilvántartási, Rendezési és Helyszínelési Főosztály


A Földalap Nyilvántartási, Rendezési és Helyszínelési Főosztály feladata a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletekhez és vagyoni értékű jogokhoz kapcsolódó, a jogszabályokban előírt vagyon-nyilvántartási, valamint a Nemzeti Földalappal összefüggő szerződés-nyilvántartási feladatok ellátása, a vagyonelemeknek az NFK és más tulajdonosi joggyakorlók közötti átadása és átvétele. Ellátja a Nemzeti Földalapot érintő helyszíni szemlék, ellenőrzések lefolytatásával kapcsolatos feladatokat, eljár a birtokbaadások, birtokbavételek során. Elkészíti a Nemzeti Földalapot érintő tulajdonosi ellenőrzési tevékenységről szóló éves tervet, felel annak végrehajtásáért és az erről szóló jelentés elkészítéséért. Felel a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek, ingatlanok fenntartásával, állagmegőrzésével, eredeti állapotának helyreállításával kapcsolatos feladatok ellátásáért, ellenőrzéséért. Ellátja a Nemzeti Földalapba tartozó földrészleteket érintő szolgalmi joggal, közérdekű használati joggal összefüggő feladatokat.

Vagyonnyilvántartási Szabályzat letölthető itt.



A Földalap Nyilvántartási Osztály

A Földalap Nyilvántartási Osztály felel a jogszabályokban meghatározott és a Nemzeti Földalappal való felelős gazdálkodáshoz szükséges vagyon-nyilvántartási tevékenység és a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek és kapcsolódó vagyoni értékű jogok vagyon-nyilvántartási, adatrögzítési, adatkezelési feladatainak operatív végrehajtásáért.

Vagyonkezelők adatszolgáltatása

A Nemzeti Földalap vagyon-nyilvántartásának szabályairól szóló 11/2011. (II. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § (1) bekezdésében foglaltak szerint a Földalap Nyilvántartási Osztály a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban Nfatv.) 1. §-ában meghatározott földrészletekről és az Nfatv. 3. §. (3) bekezdésében meghatározott ingatlanokról vagyonnyilvántartást (a továbbiakban: nyilvántartást) vezet. E feladatkörében a Földalap Nyilvántartási Osztály felel az NFK számviteli vagyon-nyilvántartáshoz rendelt számviteli adatainak vagyon-nyilvántartással való egyezőségéért a 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet és az államháztartás számviteléről 2000. évi C. törvény a számvitelről vonatkozó rendelkezései alapján.

A Rendelet 4. § f) pontja előírja a földrészleten fennálló vagyonkezelői jog esetén nyilvántartandó adatokat.

A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításának részletes szabályairól szóló 262/2020. (XI. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm.rendelet) VIII. fejezetében a használók adatszolgáltatási kötelezettségei kerültek rögzítésre, mely a vagyonkezelőket is terheli.

Az adatszolgáltatás részletes leírását, határidejét és módját a Korm. rendelet 41. §, 50/A. § és 50/C. §-a valamint a 33/2017. (XII.13.) NFA Vagyonnyilvántartási Szabályzatában foglaltak és adatlapok, továbbá az egyes vagyonkezelési szerződések tartalmazzák.

Az NFK Vagyon-nyilvántartási Szabályzatának mellékletét képező adatlapok letölthetők
INNEN
vagy a Dokumentumok menüpont/Vagyonkezelők adatszolgáltatása címen.



A Földalap Rendezési Osztály

Feladatai körében felel a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek, ingatlanok fenntartásával, állagmegőrzésével, eredeti állapotának helyreállításával kapcsolatos ügyintézésért. Ellátja a Nemzeti Földalapba tartozó földrészleteket érintő szolgalmi joggal, közérdekű használati joggal összefüggő, valamint a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek, alrészletek és kapcsolódó vagyoni értékű jogok tekintetében a szerződés-nyilvántartási feladatokat.

Földalap rendezés:


Szerződés-nyilvántartás, rendezés
  • A szerződés-nyilvántartás tárgyát képező törzsadatok körének meghatározása, karbantartása
  • A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletekhez és a vagyoni értékű jogokhoz kapcsolódó, a jogelőd szervezetek által kötött és a vagyon-nyilvántartásba integrálandó szerződések tartalmának nyilvántartásának vezetése
  • Az eredeti szerződésiratok és mellékletei rendszerezése, Szerződéstárban történő elhelyezése, szerződésmásolatot készítése az arra jogosultak részére
  • A földhasználati nyilvántartás és az annak alapjául szolgáló okiratok tartalmának ellenőrzése, esetleges törlési eljárás kezdeményezése



Földalap Helyszínelési és Ellenőrzési Osztály

A Földalap Helyszínelési és Ellenőrzési Osztály feladatkörébe tartozik az NFK vagyon- és szerződés-nyilvántartási, vagyongazdálkodási, vagyonhasznosítási, valamint tulajdonosi ellenőrzési feladatainak ellátásához szükséges helyszíni szemlék végrehajtása. A tulajdonosi ellenőrzések keretén belül feladata a vagyonkezelőt, haszonbérlőt vagy egyéb jogcímen alapuló szerződés szerinti használót megillető jogok gyakorlásának, szabályszerűségének, célszerűségének ellenőrzése, továbbá a jogszabályban előírt – a miniszter részére készülő – jelentés honlapon történő közzététele.