Pályázatok
Eljárások
Egyéb
I.
A MAGYAR ÁLLAM TULAJDONÁBA ÉS AZ AGRÁRMINISZTÉRIUM (A TOVÁBBIAKBAN: AM) TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁSÁBA TARTOZÓ FÖLDRÉSZLETEK TELEKALAKÍTÁSSAL EGYBEKÖTÖTT ÉRTÉKESÍTÉSE (VÉTEL)
A Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Nfatv.) 3. § (1) bekezdése értelmében a Nemzeti Földalap felett a Magyar Állam nevében a tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket az agrárpolitikáért felelős miniszter az Agrárminisztérium (a továbbiakban: AM) útján gyakorolja. A Nemzeti Földalappal kapcsolatos polgári jogviszonyokban az államot – törvény eltérő rendelkezése hiányában – az AM képviseli. A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításáról az AM gondoskodik, melynek részletes szabályait az Nfatv., valamint a végrehajtási rendeletei tartalmazzák.
A Magyar Állam tulajdonában álló és a Nemzeti Földalap vagyoni körébe tartozó ingatlanok eladására főszabály szerint nyilvános pályázat vagy árverés útján kerülhet sor (Nfatv. 18. § (1) bekezdés).
A pályázat vagy árverés útján történő értékesítés alól kivételt képeznek (1) a 10 hektárt meg nem haladó térmértékű földrészletek, továbbá (2) azon földrészletek, amelyek a kisajátításról szóló törvényben meghatározott közérdekű célok, vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás megvalósításához szükségesek. E két tárgykörben nyilvános pályáztatás vagy árverés mellőzésével köthető adásvételi szerződés. (Nfatv. 21. § (3a) bekezdés).
Az AM a telekalakítás végrehajtásához szükséges tulajdonjogi változást eredményező szerződést köthet.(Nfatv. 21.§ (2) bekezdés).
Nincs jogszabályi lehetőség adásvétel útján történő átruházásra az alábbi esetekben:
Telekalakítással egybekötött vételi kérelmet természetes- és jogi személyek, továbbá önkormányzatok az erre a célra kialakított formanyomtatványon nyújthatnak be, melyek letölthetők az Agrárminisztérium weboldalán (www.foldalap.am.gov.hu) a DOKUMENTUMTÁR menüpontból.
A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a formanyomtatvány hiánytalan kitöltése és aláírása, továbbá a feltüntetett mellékletek csatolása.
A mindenkori kérelmező az ajánlat részeként (az egyéb mellékleteken túlmenően) köteles csatolni a tervezett változásokat térképes és táblázatos formában ábrázoló változási vázrajzot és területkimutatást. A változási vázrajzot a kérelem benyújtásakor még nem szükséges záradékoltatni. A telekalakítással egybekötött vételi kérelemben – az ügy egyéb sajátosságaitól (pl. helyi építési szabályok) függően – kérhető az állami tulajdonú ingatlan kérelmezett részének önálló ingatlanná alakítása, vagy a kérelmezett területnek a kérelmező tulajdonában álló, az államival közvetlenül határos ingatlanhoz csatolása.
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletre vonatkozó adásvételi szerződés nem köthető azzal, aki
(Nfatv. 19. § (1) bek.)
Amennyiben a kérelmező nevében képviseletre jogosult személy jár el (Ptk. 3:29-3:30. §, 6:11. §), a képviseleti jogot igazoló dokumentumot a vételi ajánlathoz csatolni kell az alábbiak szerint:
Magánszemély vételi kérelmet nyújthat be a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: „Földforgalmi tv.”) hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlanra és művelésből kivett földrészletre egyaránt, az alábbiak figyelembevételével:
Jogi személy csak művelésből kivett területre vonatkozóan nyújthat be vételi kérelmet, tekintettel arra, hogy jogi személy föld tulajdonjogát nem szerezheti meg. (Földforgalmi tv. 9. § (1) bek. c) pont és 10. § (1) bek.)
Önkormányzat: Települési (fővárosban a kerületi, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi) önkormányzat a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet tulajdonjogát adásvétel jogcímén csak az 21. § (3a) bekezdése alapján – ld. fentebb – szerezheti meg. A hivatkozott bekezdés szerinti tulajdonba adás esetén a szerzési feltételként előírt közérdekű cél fennállását – annak megnevezésével vagy megjelölésével – az önkormányzat a képviselőtestületi határozatával igazolja.
Az önkormányzati képviselő-testületi határozat kötelező tartalmi elemei:
A telekalakítással egybekötött vételi kérelmekkel kapcsolatos döntés-előkészítési eljárás:
Az értékesítési ügylet az alábbi esetekben a feladatköre által érintett miniszter hozzájárulásához kötött, melynek beszerzéséről az AM gondoskodik:
A vagyonkezelői jog alatt álló földrészlet tulajdonjoga akkor ruházható át, ha az adásvételi szerződés megkötése előtt a vagyonkezelési szerződés megszüntetésre kerül. A vagyonkezelőnek a tervezett ügylethez adott előzetes hozzájáruló nyilatkozatát (szándéknyilatkozatot) a kérelmezőnek kell beszereznie és a vételi ajánlathoz csatolnia. Ha a vagyonkezelő központi költségvetési szerv, a vagyonkezelési szerződés megszüntetéséhez a központi költségvetési szervet irányító vagy felügyelő szerv egyetértése szükséges. (Korm. rendelet 4. § (3) bek., 43. § (6) bek.)
Az értékesítés útján történő hasznosításra vonatkozó döntés megalapozásához el kell végeztetni az érintett ingatlan forgalmi értékbecslését. Az eladásra vonatkozó döntés az értékbecslés elkészültét követően, az értékbecslésben rögzített érvényességi időn belül hozható meg. Az értékbecslésben megállapított forgalmi értéknél alacsonyabb ellenértéket az adásvételi szerződésben megállapítani nem lehet.
A Korm. rendelet 4/A. §-ában meghatározott szakértő készítheti el az ingatlan értékbecslését. A szakértői vélemény elkészítésének díját a kérelmezőnek kell viselnie, akkor is, ha az ügylet az ajánlatot tevő fél elállása következtében eredménytelenül zárul, ezért a szakértő az értékbecslés ellenértékét tartalmazó számlát közvetlenül a kérelmezőnek küldi meg.
Amennyiben a vételi ajánlatban megjelölt ajánlati ár az értékbecslés szerinti forgalmi értéket nem éri el, a vételi ajánlatot az AM nem tudja elfogadni, ebben az esetben lehetőség van az AM felhívása alapján az ajánlati ár módosítására. A kérelmező vételi ajánlatához kötve van, így amennyiben a forgalmi értékbecslés a vételi ajánlattal érintett ingatlan forgalmi értékét az ajánlati árnál alacsonyabb összegben állapítja meg, a vételár a vételi ajánlatban megjelölt összeg marad.
A telekalakítással egybekötött értékesítéssel kapcsolatos végső döntéshozatalra a szükséges dokumentumok benyújtását, a hozzájáruló nyilatkozatok beszerzését, valamint az értékbecslések elkészültét követően kerülhet sor. A döntés az AM hatáskörébe tartozik, amennyiben azonban a jogügylet tárgyát képező földrészlet vagy földrészletek együttes értéke eléri az 5 millió forintot, a döntéshozatalra a Birtokpolitikai Tanács jogosult. (Nfatv. 8. § (1) bek. f) pont)
Amennyiben a vételi ajánlatot tevő nem első helyen álló elővásárlási jogosult, úgy a benyújtott vételi ajánlatot, illetve a megkötött adásvételi szerződést más elővásárlási jogosultakkal is meg kell ismertetni, amelyről az AM gondoskodik az adás-vételi és a haszonbérleti szerződés hirdetményi úton történő közlésére vonatkozó eljárási szabályokról szóló 474/2013. (XII. 12.) Korm. rendelet, valamint az egyéb jogszabályi rendelkezések alapján. A vételi ajánlatot tevő elővásárlási rangsorban betöltött helyének vizsgálata érdekében a vételi ajánlathoz csatolni kell az elővásárlási jogosultság fennállását igazoló dokumentum(ok) másolatát.
II.
A MAGYAR ÁLLAM TULAJDONÁBA ÉS AZ AGRÁRMINISZTÉRIUM (A TOVÁBBIAKBAN: AM) TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁSÁBA TARTOZÓ FÖLDRÉSZLETEK TELEKALAKÍTÁSSAL EGYBEKÖTÖTT CSERÉJE
2024. június 1. napjától a 2010. évi LXXXVII. tv. (Nfatv.) 3. § (1) bekezdése értelmében a Nemzeti Földalap felett a Magyar Állam nevében a tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket az agrárpolitikáért felelős miniszter az Agrárminisztérium(a továbbiakban: AM) útján gyakorolja. A Nemzeti Földalappal kapcsolatos polgári jogviszonyokban az államot – törvény eltérő rendelkezése hiányában – az AM képviseli.
A Magyar Állam tulajdonába és a Nemzeti Földalap vagyoni körébe tartozó ingatlanok tulajdonjoga versenyeztetés nélkül csere jogcímén átruházható.
Az AM a telekalakítás végrehajtásához szükséges tulajdonjogi változást eredményező szerződést köthet. (Nfatv. 21.§ (2) bekezdés)
A csere feltétele, hogy a csere tárgyát képező földrészletek tehermentesek legyenek, és a piaci értékük közel azonos legyen, ennek hiányában a szerződő fél, illetőleg az AM vállalja az értékkülönbözet megtérítését, vagy a szerződő fél vállalja a javára fennálló értékkülönbözetről való lemondást. Az ellenszolgáltatásként megtérítésre kerülő értékkülönbözet nem haladhatja meg a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet piaci értékének 20%-át. /Korm. rendelet 44. § (1)-(2) bek./
A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Földforgalmi törvény) hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlan tulajdonjogát csere jogcímén akkor lehet megszerezni, ha a csereszerződésben a felek a föld tulajdonjogának kölcsönös átruházására vállalnak kötelezettséget és
Nincs jogszabályi lehetőség a cserére az alábbi esetekben:
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletekre vonatkozó telekalakítással egybekötött cserekérelem benyújtása:
Cserekérelem az erre a célra kialakított formanyomtatványon nyújtható be, mely letölthető az Agrárminisztérium weboldalának (www.foldalap.am.gov.hu) DOKUMENTUMTÁR menüpontjából.)
A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a formanyomtatvány hiánytalan kitöltése és az abban foglalt mellékletek csatolása.
A telekalakítással egybekötött földcserére irányuló kérelemhez az alábbi mellékletek csatolása szükséges:
Magánszemély cserekérelmet nyújthat be a Földforgalmi törvény hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlanra, valamint művelésből kivett földrészletre egyaránt, az alábbiak figyelembevételével:
Jogi személy csak művelésből kivett területre vonatkozóan nyújthat be cserekérelmet, tekintette, arra, hogy jogi személy föld tulajdonjogát nem szerezheti meg. /Földforgalmi törvény 9. § (1) bek. c) pont/
Önkormányzat cserekérelmet nyújthat be a Földforgalmi törvény hatálya alá tartozó, földnek minősülő ingatlanra, valamint művelésből kivett földrészletre egyaránt, az alábbiak figyelembevételével:
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletre vonatkozó csereszerződés nem köthető azzal, aki
(Nfatv. 19. § (1) bekezdés)
Amennyiben a kérelmező nevében képviseletre jogosult személy jár el (Ptk. 3:29-3:30. §, 6:11. §), a képviseleti jogot igazoló dokumentumot a cserekérelemhez csatolni kell az alábbiak szerint:
A telekalakítással egybekötött cserekérelmekkel kapcsolatos döntés-előkészítési eljárás:
A csereügylet az alábbi esetekben a feladatköre által érintett miniszter hozzájárulásához kötött, melynek beszerzéséről az AM gondoskodik:
A vagyonkezelői jog alatt álló földrészlet tulajdonjoga akkor ruházható át, ha a csereszerződés megkötése előtt a vagyonkezelési szerződés megszüntetésre kerül, ezért a vagyonkezelő előzetes hozzájáruló nyilatkozatát a tervezett ügylethez a kérelmezőnek kell beszereznie és azt a csereajánlathoz csatolni kell. Ha a vagyonkezelő központi költségvetési szerv, a vagyonkezelési szerződés megszüntetéséhez a központi költségvetési szervet irányító vagy felügyelő szerv egyetértése szükséges. (Korm. rendelet 4. § (3) bekezdés, 43. § (6) bekezdés)
A Kérelmező az AM tulajdonosi hozzájárulásának birtokában a területileg illetékes Kormányhivatalnál (Földhivatalnál) a telekalakítási engedélyeztetési eljárással kapcsolatban a szükséges intézkedéseket megtette, és az AM részére a végleges telekalakítási engedélyt és a 6 pld. záradékolt változási vázrajzot eredetben megküldte.
A csere útján történő hasznosításra vonatkozó döntés megalapozásához el kell végeztetni az érintett ingatlanok forgalmi értékbecslését. A cserére vonatkozó döntés az értékbecslés elkészültét követően, az értékbecslésben rögzített érvényességi időn belül hozható meg. (Korm. rendelet 4. § (2) bekezdés)
A Korm. rendelet 4/A. §-ában meghatározott, az agrárgazdasági és agrár-vidékfejlesztési szakértői névjegyzékben az értékbecslési szakterületnek megfelelő ágazati szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő készítheti el értékbecslést. A szakértői vélemény elkészítésének díját minden esetben a kérelmezőnek kell viselnie, akkor is, ha az ügylet a kérelmező elállása következtében eredménytelenül zárul, ezért a szakértő az értékbecslés ellenértékét tartalmazó számlát közvetlenül a kérelmezőnek küldi meg.
A cserével kapcsolatos végső döntéshozatalra a szükséges dokumentumok benyújtását, a hozzájáruló nyilatkozatok beszerzését továbbá a végleges telekalakítási engedély, valamint záradékolt változási vázrajzok benyújtását követően elkészített értékbecslések birtokában kerülhet sor. A döntés az AM hatáskörébe tartozik, amennyiben azonban a jogügylet tárgyát képező földrészlet vagy földrészletek együttes értéke eléri a 100 millió forintot, valamint ha a felajánlott földrészlet vagy földrészletek térmértéke eléri a 100 hektárt, a döntéshozatalra a Birtokpolitikai Tanács lesz jogosult. (Nfatv. 8. § (1) bekezdés d) pont)
III.
A MAGYAR ÁLLAM TULAJDONÁBA ÉS AZ AGRÁRMINISZTÉRIUM (A TOVÁBBIAKBAN: AM) TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁSÁBA TARTOZÓ FÖLDRÉSZLETEK TELEKALAKÍTÁSSAL EGYBEKÖTÖTT TÉRÍTÉSMENTES ÖNKORMÁNYZATI TULAJDONBA ADÁSA
Az Nfatv. 3. § (1) bekezdése értelmében a Nemzeti Földalap felett a Magyar Állam nevében a tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket az agrárpolitikáért felelős miniszter az általa vezetett Agrárminisztérium útján gyakorolja. A Nemzeti Földalappal kapcsolatos polgári jogviszonyokban az államot – törvény eltérő rendelkezése hiányában – az AM képviseli. A Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításáról az AM gondoskodik, melynek részletes szabályait az Nfatv., valamint a végrehajtási rendeletei tartalmazzák.
Az Nfatv. 21. § (2) bekezdése alapján az AM telekalakítás végrehajtásához szükséges tulajdonjogi változást eredményező szerződést köthet
Az Nfatv. a Magyar Állam tulajdonába és a Nemzeti Földalap vagyoni körébe tartozó ingatlan tulajdonjogának térítésmentes átruházására az alábbi esetekben ad lehetőséget:
Az Nfatv. 21. § (5) bekezdése értelmében a Nemzeti Földalapba tartozó, önálló helyrajzi számon nyilvántartott útnak, ároknak, csatornának és töltésnek az ezen ingatlanok fekvése szerinti települési (fővárosban a kerületi, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi) önkormányzat részére történő térítésmentes tulajdonába vagy használatba adásáról az AM és az érintett önkormányzat szerződést köthet.
Az Nfatv. 22. § (1) bekezdés b) pontja alapján a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet a földrészlet fekvése szerinti önkormányzat részére ingyenesen tulajdonba adható
temető létesítése és bővítése céljából, abban az esetben, ha az 5 hektárt meg nem haladó méretű földrészlet a kérelem benyújtását megelőző 3 évben hasznosítatlan vagy kizárólag megbízási szerződéssel hasznosított volt. törvényben vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban foglalt feladatai elősegítése, továbbá a kisajátításról szóló törvényben megjelölt, a kisajátítást megalapozó közérdekű cél megvalósítása érdekében.
Nincs jogszabályi lehetőség ingyenes önkormányzati tulajdonba adásra a következő esetekben:
Amennyiben a tulajdonba venni kívánt földrészlet jelenleg haszonbérlet útján hasznosított, annak térítésmentes tulajdonba adása nem megoldható.
Nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházása esetén a tulajdonjogot megszerző félnek - az állam kivételével - eleget kell tennie a következő feltételeknek:
Az ingyenesen tulajdonba adott ingatlanon a törvény erejénél fogva 15 évig elidegenítési tilalom áll fenn. Az elidegenítési tilalomnak az átruházó javára szóló ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzését a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg a vagyont átruházó szerv kérelmezi. /a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 13. § (4)-(5) bek./
Amennyiben megállapítást nyer, hogy a célhoz kötött hasznosításra vonatkozó törvényi előírásnak részben vagy egészben a tulajdont szerző fél nem tesz eleget, köteles a vagyont átadó szervezet felszólítására, az abban meghatározott határidőig a jogsértő állapotot megszüntetni. A jogsértő állapot megszüntetésére szabott határidő elmulasztása esetén köteles az átadási megállapodásban rögzített forgalmi értéknek a kötelezettség megsértésének napjától számított mindenkori jegybanki alapkamattal növelt összegét a vagyont átadó szervezet felszólítására, az abban meghatározott határidőig nemteljesítési kötbérként megfizetni. /Nvtv. 13. § (7) bek./
A vagyont átadó szervezet a jogsértő állapot határidőre történő megszüntetésének elmulasztása esetén a nemteljesítési kötbér követelése helyett az ingyenes tulajdonjog átruházást eredményező szerződéstől elállhat. /Nvtv. 13. § (8) bek./
Térítésmentes önkormányzati tulajdonba adás iránti kérelmek benyújtása:
A kérelem az erre a célra kialakított formanyomtatványon nyújtható be, mely letölthető az Agrárminisztérium weboldalának (www.foldalap.am.gov.hu) DOKUMENTUMTÁR menüpontjából. A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a formanyomtatvány hiánytalan kitöltése és az abban foglalt, kötelezően csatolandó mellékletek benyújtása.
A formanyomtatványon benyújtott kérelemhez az alábbi mellékleteket kell csatolni:
Az Nfatv. 22. § (1) bekezdés ba) pontja szerinti, temető létesítése és bővítése céljára történő tulajdonba adás estén az alábbi dokumentum benyújtása is szükséges, melynek beszerzésére az NFK hozzájárulásának birtokában kerülhet sor:
A Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet hasznosítására irányuló szerződés nem köthető azzal, aki
/Nfatv. 19. § (1) bek./
A telekalakítással egybekötött térítésmentes tulajdonba adási kérelmekkel kapcsolatos döntés-előkészítési eljárás:
A telekalakítással egybekötött térítésmentes tulajdonba adási ügylet az alábbi esetekben a feladatköre által érintett miniszter hozzájárulásához kötött, melynek beszerzéséről az AM gondoskodik:
Amennyiben a vagyonkezelő Erdészeti Társaság, úgy a fennálló vagyonkezelési szerződésének részleges megszüntetéséhez a tulajdonosi jogait gyakorló miniszter alapítói határozatának kiadása szükséges.
Ha a vagyonkezelő központi költségvetési szerv, úgy a vagyonkezelési szerződés vagyonkezelő általi rendes felmondással vagy közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez a központi költségvetési szervet irányító vagy felügyelő szerv egyetértése szükséges. /Korm. rendelet 43. § (6) bek. /
A döntés megalapozásához el kell végeztetni az érintett földrészlet forgalmi értékbecslését. A döntés az értékbecslés elkészültét követően, az értékbecslésben rögzített érvényességi időn belül hozható meg. /Korm. rendelet 4. § (2) bek./
A Korm. rendelet 4/A. §-ában meghatározott, az agrárgazdasági és agrár-vidékfejlesztési szakértői névjegyzékben az értékbecslési szakterületnek megfelelő ágazati szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő végezheti el az értékbecslést. A szakértői vélemény elkészítésének díját a kérelmezőnek kell viselnie, akkor is, ha az ügylet az ajánlatot tevő fél elállása következtében eredménytelenül zárul, ezért a szakértő az értékbecslés ellenértékét tartalmazó számlát közvetlenül a kérelmezőnek küldi meg.
A tulajdonba adással kapcsolatos végső döntéshozatalra a szükséges dokumentumok benyújtását, a hozzájáruló nyilatkozatok beszerzését, továbbá a végleges telekalakítási engedély, valamint záradékolt változási vázrajzok benyújtását követően elkészített értékbecslések birtokában kerülhet sor.
A döntés az Nfatv. 21. § (5) bekezdése alapján történő tulajdonba adás esetén az AM hatáskörébe tartozik, amennyiben azonban a jogügylet tárgyát képező földrészlet vagy földrészletek együttes értéke eléri az 5 millió forintot, a döntéshozatalra a Birtokpolitikai Tanács lesz jogosult. /Nfatv. 8. § (1) bekezdés f) pont/
Az Nfatv. 22. § (1) bekezdés b) pontja szerinti tulajdonba adásról az AM javaslata alapján a Kormány nyilvános határozattal dönt. /Nfatv. 22. § (3) bek./